27 Gruo
Tekstų rašymo rinkos prognozės 2014 metams

Tekstų rašymo rinkos prognozės 2014 metams

Pirmiausiai, leiskite prisistatyti. Esu Marius Kuitniauskas – interneto tekstų rašytojas, rašytojų agentūros „Rašytojas“ vadovas. Tekstus internetui rašau profesionaliai nuo 2000 metų, tad daugiau kaip tuzino metų patirtis leidžia pasidalinti su visais savo įžvalgomis ir mintimis apie tekstų rašymą, verslo poreikius ir galimas tendencijas.

Interneto tekstų rašymo rinka bręsta

Prieš gerą dešimtmetį dirbau reklamos agentūroje, kuri užsiiminėjo ne tik lankstinukais, skelbimais spaudoje, reklaminės medžiagos platinimu per spaudą, bet ir kūrė interneto puslapius. Su spauda problemų nebuvo, tačiau interneto puslapiai – vienas vargas... Ėjome per įmones, siūlėme, įtikinėjome, prašėme „pasirašyti“... Dauguma atnešdavo storą knygą geltonais puslapiais, parodydavo dideles reklamas ir tvirtindavo it susitarę – mums ir be to interneto paskambins. Praėjo 10 metų, vadovai jau storomis knygomis nebesigiria. Dabar jie jau giriasi įmantriais ir stilingais interneto puslapiais. Panaši situacija dabar vyksta su SEO, AdWords reklama ir... tekstais. Sunkiai, bet vis daugiau verslų supranta, kad patys pasirašyti kokybiškų tekstų negali. Reikalingi profesionalai. Taip po truputį tekstų rašymo rinka bręsta.

2013 metais itin smarkiai išryškėjo profesionalių tekstų rašytojų poreikis. Iki tol tekstus rašė „pažįstami žurnalistai“, administratorės ir patys projektų vadovai, ar net interneto puslapį prižiūrintis švogerio pusbrolis, kuris ten kažką programuoja... Dabar jau tampa akivaizdu, kad švogerio pusbrolio paslaugos, nors ir labai pigios, ar net nemokamos, nepadeda verslui, o kartais net ir kenkia. Atsirado natūralus poreikis samdyti profesionalius tekstų rašytojus, kurie pristatys lankytojui paslaugas, paruoš reklaminį straipsnį.

Rašytojų segmentacija

Tekstų rašytojas – painus pavadinimas. Ką įsivaizduojate, kai išgirstate „tekstų rašytojas“? Pasižiūrėkime, kokių tekstų rašytojų Lietuvoje yra, ir kurie yra reikalingi verslui.

Žurnalistai – profesionalūs nuolatiniai ar laisvai samdomi žiniasklaidos įmonių darbuotojai. Jie dirba laikraščiuose, naujienų portaluose, televizijoje, radijuje. Tai aukščiausio lygio tekstų kūrimo profesionalai, kuruojantys tam tikras sritis, galintys nesunkiai paruošti tiek trumpą pranešimą, tiek analitinį straipsnį, turintį išliekamąją vertę.

Ryšių su visuomene specialistai – profesionalūs informacijos iniciatoriai. Jų darbas – sukurti įvykį, išryškinti jo reikšmę verslui ir visuomenei, bei visa tai pateikti žurnalistams. Jie moko bendrauti verslą su žiniasklaida, žiniasklaidai taip pat pataria, kada bendrauti su vienu ar kitu verslininku ar verslo atstovu. Jų darbas – pranešimai spaudai, straipsniai spaudoje ir kartais įmonės prisistatymas internete.

Reklaminių tekstų rašytojai – reklamos specialistai, sugebantys tekstu sukurti emociją, norą pirkti, išbandyti, užsisakyti. Jų tekstai yra saldūs, siūlantys kažką daryti, taip pat įvairūs šūkiai, neilgi tekstai apie produktus ir paslaugas, kuriuos reklamuoja.

Blogeriai – savo tinklaraštį nuolatos rašantys asmenys. Dažnai jie pateikia savo vertinimus ir argumentus tam tikrais klausimais. Rašymo stilius – laisvas, nevengiantis necenzūrinės leksikos ar skambesnių pasisakymų, kurių netoleruotų žiniasklaida ir ryšių su visuomene agentūros. Asmeninė nuomonė yra savotiškas kvietimas diskusijai.

Interneto tekstų rašytojai – žmonės, kurie rašo tekstus interneto puslapiams, prekių aprašymus el. parduotuvėms, naujienlaiškius ir kitus internete publikuojamus ar platinamus tekstus.

SEO tekstų rašytojai – interneto tekstų rašytojai su aiškia orientacija į SEO rinką. Jie rašo dažniausiai SEO straipsnius, Title ir MetaDescription tekstus, kitus neilgus, raktinių žodžių „prisodrintus“ tekstus, kurie daugiau skirti paieškos sistemoms, o ne eiliniams skaitytojui.

Mokslinių darbų rašytojai – žmonės, kurie „konsultuoja“ studentus ruošiančius referatus, kursinius, diplominius darbus. Su interneto tekstų rašytojais jie nieko bendra neturi, tačiau žmonės paprastai juos maišo.

Scenaristai – profesionalūs teatro ir kino scenarijų kūrėjai, taip pat dirbantys ir renginių organizavimo sferoje. Scenaristai rašo scenarijus klipams, TV laidoms, dramos kūriniams, renginiams, kino filmams, TV serialams, komiksams ir t.t.

Literatūros kūrėjai – tai grožinės ir mokslinės bei verslo literatūros kūrėjai – tikrieji rašytojai, rašantys knygas, esė, eilėraščius, dramaturgijos kūrinius.

Socialinių tinklų prižiūrėtojai – žmonės, kurių darbas yra rašyti komentarus socialiniuose tinkluose ir forumuose. Jie taip pat komentuoja po tam tikromis naujienomis, pateikdami savo nuomonę arba tam tikrą poziciją. Kartais jie „trolina“...

Internetui tapus visuotine komunikavimo priemone, jų visų darbas persipina virtualioje erdvėje, ir gana aiškios ribos tarp specializacijų ima nykti – žurnalistai tekstuose prašomi panaudoti daugiau raktinių žodžių vardininko linksniu, kad portalas užsitarnautų geresnes pozicijas paieškoje, SEO tekstų rašytojui pavedama parašyti ir internete išplatinti pranešimą spaudai, blogeriai stengiasi parašyti straipsnį į pilietinės žiniasklaidos priemones (Delfi „Pilietis“, 15min.lt „Įkrauk“, Lrytas.lt „Bendraukime“) ir t.t.

2014 metų tendencijos

2014 metų tendencijas interneto tekstams diktuoja Google. Kol kas visuomenės balso čia negirdėti, tik nuolatinis pasipiktinimas interneto šiukšlėmis – žemos kokybės turiniu. Lietuviai mėgsta bambėti, tačiau nemėgsta kelti streiko ar revoliucijos, nes po to gali atsirūgti... Dėl to interneto tekstų rinką ir valdo Google.

Google pozicija aiški – kokybiški tekstai, kuriais dalinamasi socialiniuose tinkluose, kurie yra cituojami tinklaraščiuose, kurie duoda naudą vartotojui, yra verti būti paieškos rezultatų viršuje. Dar prisideda ir kokybiški puslapiai, kuriuose tie tekstai yra publikuojami.

Taigi, kokios tendencijos 2014 metams?

Internetinių tekstų kūrėjai susidurs su rimta dilema – kaip parašyti kokybiškus ir naudingus tekstus. Čia labiausiai nukentėti gali SEO tekstų kūrėjai, kuriems aukšti kokybės reikalavimai iki šiol nebuvo taikomi. Parašyti naudingą, taisyklinga lietuvių kalba, stilistiškai patrauklų tekstą gali būti ne kiekvieno nosiai, tad tokių rašytojų gali tiesiog sumažėti.

Akivaizdu, kad už aukštos kokybės turinį, reikia mokėti ir didesnę kainą. 30-50 litų už reklaminį straipsnį verslui gali tapti maloniu prisiminimu. Kainos didės, nes darbo reikia įdėti daugiau ir paleisti į viešumą kokybišką tekstą.

Interneto teksto kūrėjai persikvalifikuos į internetinio turinio kūrėjus. Koks skirtumas? Tas, kad TURINYS yra ne vien tik tekstinis, bet ir vaizdinis, garsinis, grafinis ir net interaktyvus. Tai reiškia, kad interneto turinio kūrėjai galės pasiūlyti verslui kompleksines turinio kūrimo paslaugas tiesiogiai arba kartu su savo partneriais.

Interneto tekstų kūrėjai labiau orientuosis į rinkodaros keliamus tikslus – skaitytojų rato plėtimas, paspaudimų skatinimas, tekstų populiarinimas. Čia prasideda turinio rinkodara. Užsienyje jau pranašaujama net nauja specialybė/pareigybė – Turinio vadovas (Content Director arba CCO - Chief Content Officer).

Interneto tekstų rašytojai pradės konsoliduotis ir pateikti verslui platesnį spektrą paslaugų, pavyzdžiui, prie tekstų rašymo pridėti SEO paslaugas, Google AdWords reklamą, komercinių pasiūlymų rašymą, interneto reklamą ir t.t. Poreikis iš verslo pusės jau dabar yra.

Daugės specializuotų leidinių, regioninių naujienų portalų internete (ne tik dėl to, kad spausdintus leidinius išlaikyti brangu). Būtent šiuose leidiniuose bus publikuojama naudinga pusiau reklaminė informacija.

Įmonių puslapiai taps tiesioginiu ir pagrindiniu informacijos šaltiniu. Pranešimo spaudai kelias prasidės nuo įmonės puslapio, o ne RsV konsultanto el. laiško 25 tam tikros rinkos žurnalistams. Taip pat naujienų šaltiniu vis dažniau taps žinutė socialiniuose tinkluose, o ne interviu su vadovu ar spaudos konferencija.

2014 metai bus įdomų tekstų kūrėjams. Kai kurias „įdomybes“ buvo galima jau pajausti ir 2013 pabaigoje, nors nuo pasaulinių tendencijų šiek tiek atsiliekame.